1. Kapcsolatfelvétel és megállapodás
Az értékbecslés első lépése a kapcsolatfelvétel az értékbecslővel, majd a szolgáltatás részleteinek és az áraknak a megállapítása. Fontos tisztázni, hogy milyen típusú ingatlanról van szó, mi az értékbecslés célja (pl. hitelfelvétel, eladás, biztosítás).
2. Szükséges dokumentumok összegyűjtése
Az ingatlan tulajdonosa összegyűjti és átadja az értékbecslőnek a szükséges dokumentumokat, mint például:
Tulajdoni lap
Térképmásolat
Építési engedélyek
Műszaki leírások
Fotók az ingatlanról
(Sok esetben elég a tulajdoni lap, ami ingyenesen lekérhető évente kétszer. Erről itt olvashat)
3. Helyszíni szemle
Az értékbecslő a helyszínen megtekinti az ingatlant, felméri annak állapotát, méreteit, elhelyezkedését és egyéb fontos jellemzőit. A szemle során jegyzeteket készít és fotókat is készít az ingatlanról.
4. Piaci elemzés és összehasonlítás
Az értékbecslő piaci elemzést végez, összehasonlítja az ingatlant hasonló ingatlanokkal, amelyek nemrégiben kerültek eladásra vagy jelenleg a piacon vannak. Ezen kívül figyelembe veszi a piaci trendeket és gazdasági körülményeket.
5. Értékbecslési módszerek alkalmazása
Az értékbecslő különböző módszereket alkalmazhat az ingatlan értékének meghatározására:
Piaci összehasonlító módszer: A hasonló ingatlanok eladási árait veszi alapul.
Hozamérték módszer: Az ingatlan jövőbeni bevételei alapján számítja ki az értéket (pl. bérbeadási hozam).
Költség módszer: Az ingatlan felépítésének és helyreállításának költségeit veszi figyelembe.
6. Értékbecslési jelentés elkészítése
Az értékbecslő az összegyűjtött adatok és elemzések alapján elkészíti az értékbecslési jelentést. A jelentés tartalmazza az ingatlan leírását, a felhasznált módszereket, az elemzési eredményeket és az ingatlan piaci értékét.
7. Jelentés átadása
Az értékbecslési jelentést az értékbecslő átadja a megrendelőnek, aki ezt felhasználhatja a kívánt célra (pl. hitelfelvétel, eladás).